Kärlek vid vattnet :)

Idag efter "alla måsten" man ska försöka hinna med medans barnen är på dagis, beslöt jag mig för att ta älsklingen med ut, så efter att vi packat "kaffepannan" gick vi ut och satte oss i gröngräset och bara myste. Det märks att man inte är bortskämd med "vuxentid" på tu man hand, så i början känns det ju faktiskt lite underligt, hur man ska bete sig och så, känns ju som man är främlingar när man helt plötsligt bara ska rå om varandra och inte vara mitt uppe i alla vardagsbestyr som man brukar. Men efter en stund flöt allting på och vi konverserade om allt mellan himmel och jord. Kändes som vi kom varandra närmre än vad vi gjort på länge, det har varit och är väldigt mycket runt omkring oss just nu så då blir det lätt att glömma bort varandra.

När vi spenderat två timmar i friska luften var det dags att bege sig till dagis, och på vägen hem såg vi att "hyresvärden" var inne på kontoret, så vi passade på att gå in och välja tapeter till vårt vardagsrum, men lyckades även flörta till oss nya tapeter till hallen, Very good ;)

TACK, kära bovärd ;)

Sedan begav  vi oss till våran gård där ungarna avnjöt lite mellis följt av lek och bus.
Och nu, nu äntligen (hehe) har jag tid att ägna mig en stund åt bloggen, efter middagsbestyr, badning och läggning av mina små guldklimpar :)

Dagens middag vart kycklingklubbor med klyftpotatis och hemmagjord Bea, tack hjärtat för en underbart god middag <3

Apropå mat, så skrev jag för några dagar sen att jag skulle laga kantarell-lasagne :) vilket jag gjorde! Och det vart en succé här hemma. Fick toppbetyg av nästan alla, förutom lilla Noa som har en fix idé om att han inte gillar svamp, men däremot älskar han att plocka den, hehe!

Tänkte jag skulle lägga ut receptet här så att ni själva kan få möjligheten att laga denna underbara maträtt :)


KANTARELL-LASAGNE!


Denna rätt kan göras både med och utan köttfärssås i, vi valde att göra den med köttfärs eftersom vi inte hade överdrivet med svamp. Tänk på att inte krydda köttfärssåsen allt för mycket, så att den inte tar övertag över kantarellerna.


KÖTTFÄRSSÅS:

500g köttfärs
1-2 lökar
Redning (mjöl, vatten)
Tomatpuré
Ketchup
Kryddor
1 tärning köttbuljong + lite vatten.
Jag valde att ha salt, peppar och lite vitlökspulver.

Så här gör du:

Hacka och bryn löken i en stekpanna, tillsätt köttfärsen och stek den tills den fått fin färg, sedan lägger du i buljongtärningen och lite vatten, låt det "gotta" ihop sig lite. Gör i ordning redningen (görs lättast i en shaker, för att undvika att mjölet klumpar sig.) Nu är det dags för ketchup och tomatpuré som tillsätts efter smak, liksom kryddorna. Låt stå och puttra lite på svag värme.
(Detta sätt brukar jag inte göra köttfärssås på i vanliga fall, men vill som sagt ha en hyfsad neutral smak, sen vill jag gärna ha en fylligare "sås" så att inte lasagnen blir "blöt".)

OSTSÅS:

Ca 4 msk mjöl
Ca 4 msk smör eller margarin.
7-8 dl mjölk
Riven ost efter behag.
Salt, peppar och lite vitlökspuver.

Så här gör du:

Smält smör i en kastrull, tillsätt sedan mjöl och därefter mjölk under omrörning, tillsätt ost och kryddor efter behag, fortsätt röra tills osten smält och såsen fått en krämig konsistens.

ÖVRIGT:

1 pkt lasagneplattor
Lägg ett lager av både köttfärssås och ostsås i botten, sedan lasagneplattor och på det kantareller och ostsås etc. (Jag fick ihop ungefär fem lager.) Avsluta med ett lager svamp. Toppa lasagnen med riven ost och ev. lite oregano, basilika eller liknande, själv tog jag Dragon (riktigt mumsigt!)
Låt vara i ugnen ca 30 minuter i 225*c.

Servera gärna med en god sallad till!

LYCKA TILL & SMAKLIG MÅLTID!

Tog lite bilder under matlagningen, men verkar segt att ladda upp bilder idag, så jag får återkomma med det senare, aight ;p

Nu ska jag ta och glo lite på dumburken innan det blir dags att krypa till kojs ;)

Så go'kväll på er kära läsare!

PUSSES!


Kommentarer
Postat av: emilie

Hej kära syster!!!

MMmm vad gott det lät med kantarelllasagne...kanske ska göra en nu när jag har så mycket kantareller =)

Mysigt å få lite vuxentid tillsammans...skulle jag me vilja ha...även om man älskar sina små mest i hela världen =)...

Det verkar va många som har segt å ladda upp bilder...jag me....hoppas de e bättre imorgon =)

När får ni nya tapeterna då?

Hihi det blev en lång kommentar...det blir väl så när man inte pratar så ofta ;)

Pussar å kramar

2009-08-31 @ 22:32:05
URL: http://trixielife.blogg.se/
Postat av: Vigdis

Sv: Ja, boken var jättebra! Läste även "Vid floden Piedra satte jag mig för att dö" - och den var ok, fast inte lika bra som denna =)

Ha en fin dag!

2009-09-01 @ 07:56:49
URL: http://nyandning.blogg.se/
Postat av: miriam

mysigt :-)

2009-09-01 @ 19:15:21
URL: http://ljuvahus.blogg.se/
Postat av: Emilie

hej på dig =)

Idag ska jag prova din kantarell lasagne =)

Det ska bli mumsigt!!!!

Uppdatera snart =)

puss å kram

2009-09-03 @ 09:59:58
URL: http://trixielife.blogg.se/
Postat av: miriam

hello where are you? hur går allt :-)? liteupdate tack hi hi hi !!

kramis

2009-09-06 @ 15:12:45
URL: http://ljuvahus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0